Projekt domu C236b Trafny Wariant II to projekt, który z pozoru wydaje się być bardzo prosty, tradycyjny, a co za tym idzie powinien być tani w budowie. Niestety nic bardziej mylnego. Jest to duży, przestronny budynek, który z powodzeniem pomieści nawet 6-8 osobową rodzinę z 2-stanowiskowym garażem, co wygeneruje bardzo duże koszty budowy.
Chcemy jednak Państwu zwrócić uwagę na parę rzeczy, które można zmienić obniżając koszty budowy tego projektu nawet do kilkudziesięciu tysięcy złotych a jednocześnie poprawić jego parametry energooszczędne.
Projekt ten jest bardzo dobrze przemyślanym projektem, w którym znajdziemy 5 odrębnych sypialni, a dodatkowo jeszcze mamy do dyspozycji olbrzymią przestrzeń nad wielkim garażem 2-stanowiskowym, która moglibyśmy zagospodarować na dodatkowe pomieszczenie / pomieszczenia mieszkalne. Jeżeli więc nie potrzebujemy umieścić w nim 10 mieszkańców, to możemy wprowadzić parę zmian (bez zmian konstrukcji budynku, które pozwolą nam zaoszczędzić bardzo dużo pieniędzy.
1. LIKWIDACJA BALKONÓW.
Pierwszą rzeczą jest likwidacja wiszących balkonów, które w praktyce będą kosztować z wykończeniem do ok. 10 tys. każdy. Tyle bowiem może kosztować konstrukcja, zbrojenie, izolacja, wykończenie boków i spodu, wykończenie podłogi balkonu, barierki z balustradami itp., nie wspominając o robociźnie. Mając dom jednorodzinny mamy możliwość wyjścia na ogród, co oznacza, że balkon jest kompletnie bezużyteczny. Zamiast balkonów możemy zamontować do tych drzwi tzw. barierki francuskie, które zabezpieczą przed wypadnięciem, a jednocześnie nie zasłonią nam światła z drzwi balkonowych. Bardzo dobrym rozwiązaniem byłby balkony francuskie szklane, które nadałyby tej bryle jeszcze bardziej nowoczesnego wyglądu.
2. ODCIĘCIE TERMICZNE GARAŻU OD CZĘŚCI MIESZKALNEJ
Drugim bardzo zalecanym rozwiązaniem jest wprowadzenie zmian mających na celu termicznego oddzielenia bardzo dużego garażu od reszty części mieszkalnej. W tym projekcie jest to akurat bardzo łatwe, z tego względu, że nad garażem nie ma części mieszkalnej budynku (przynajmniej w jego pierwotnej wersji). Zaplanowano tam duże pomieszczenie gospodarcze, które z pewnością nie utraci swojej funkcji po zmianach. Odcięcie termiczne garażu od części mieszkalnej, będzie polegało na bardzo dobrym ociepleniu ściany pomiędzy garażem a częścią mieszkalną na parterze (ocieplenie układamy od strony garażu) oraz bardzo dobrym ociepleniu ściany między pomieszczeniem gospodarczym na poddaszu a resztą poddasza (tutaj układamy warstwę ocieplenia od strony pom. gospodarczego). Grubość tego ocieplenia powinna być równa warstwie ocieplenia zewnętrznego. Dzięki takiemu zabiegowi możemy wówczas zaoszczędzić bardzo dużo pieniędzy, ponieważ:
- OSZCZĘDNOŚĆ = Nie musimy wykonywać wówczas ocieplenia zewnętrznego ścian garażu. Garaż nie musi być ocieplony. Samochody nie muszą stać w cieple. Izolacja w postaci ścian zewnętrznych (w tym przypadku z pustaków) w zupełności wystarczy. Jeżeli ktoś się boi, że same pustaki nie zabezpieczą samochodu od mrozu, można wykorzystać droższe pustaki z wewnętrzną warstwą ocieplenia, aczkolwiek może to wydać się niewspółmierne do wydatków. Tego typu pustaki z warstwą ocieplenia wewnątrz zaleca się jednak dać wyłącznie na styku ścin garażu ze ścianami części mieszkalnej. Wyeliminujemy w ten sposób chociaż w jakimś stopniu mostki termiczne, które powstaną nam przy rezygnacji z ocieplenia zewnętrznego garażu. Mostki termiczne te można jednak bardzo łatwo zlikwidować stosując właśnie tylko w tych rogach pustaki z ociepleniem lub ściany garażu dobudować dopiero po ustawieniu warstwy ocieplenia na tych newralgicznych, wyżej wymienionych ścianach. Warstwy elewacyjne (tynk / okładzina drewniana) możemy nałożyć bezpośrednio na pustaki, a efekt ostateczny jest taki sam jak w przypadku ściany izolowanej.
- OSZCZĘDNOŚĆ = Nie musimy wykonywać instalacji ogrzewania w garażu i w pomieszczeniu gospodarczym. Jak już było wspomniane, samochody nie muszą stać w cieple. Wystarczy, że są zabezpieczone od czynników atmosferycznych bezpośrednio działających na karoserię. Oszczędzamy na montażu rur grzewczych i grzejników, co jest szczególnie ważne, jeżeli planujemy w budynku w części mieszkalnej ogrzewanie podłogowe. Grzejniki bowiem mają inną temperaturę grzewczą niż wodne ogrzewanie podłogowe, powinny być więc montowane na odrębnym obiegu, co również generowałoby niepotrzebne koszty. Jeżeli zrezygnujemy z grzejników, nasza instalacja ogrzewania podłogowego będzie działała po prostu lepiej na niższych temperaturach.
- OSZCZĘDNOŚĆ = Nie musimy ocieplać powierzchni dachu nad pomieszczeniem gospodarczym nad garażem. Tutaj możemy pozostawić dach bez warstwy ocieplenia lub ocieplić tylko w małym stopniu, w zależności, jak często będziemy chcieli korzystać z tego pomieszczenia gospodarczego. Bezwzględnie należy jednak przy tym pamiętać, że konstrukcja tego dachu nad garażem powinna być postawiona dopiero po ociepleniu ściany pomiędzy pomieszczeniem gospodarczym a resztą części mieszkalnej poddasza. Wówczas obniżymy wpływ mostków cieplnych na styku powierzchni tego obniżonego dachu nad częścią garażową a resztą budynku. Nie powinno to stanowić problemu z punktu widzenia konstrukcyjnego, ponieważ ta część dachu nad garażem jest obniżona, jest odrębną częścią konstrukcyjną. Żaden wykonawca dachu nie powinien mieć z tym problemu. Tą część dachu będzie można ocieplić dopiero w razie zwiększających się potrzeb mieszkańców na późniejszym etapie.
- OSZCZĘDNOŚĆ = Nie musimy robić warstw podłóg garażu. Tutaj możemy zapomnieć o izolacji od gruntu, wylewkach betonowych, wykończeniu posadzki itp. Najlepszym pomysłem będzie po prostu pociągnięcie nawierzchni z podjazdu do garażu np. z kostki brukowej, płyt chodnikowych itp. Takie rozwiązanie jest idealne zwłaszcza z tego względu że w okresie zimowym i mokrym nie musimy czyścić podłogi garażu z naniesionego przez opony brudu. Wiele razy spotkałem się z tym, że pomimo posiadania garażu, właściciele nie wjeżdżali do niego w zimie, żeby nie nanieść olbrzymiej ilości przylepiającego się śniegu na pięknie wykończoną płytkami podłogę garażu. Jest to totalnie absurdalna sytuacja :) Przy realizacji nawierzchni takiej jak na podjeździe, nie będziemy mieli z tym żadnych problemów.
- OSZCZĘDNOŚĆ = Likwidacja okien dachowych w pomieszczeniu gospodarczym na poddaszu. Tutaj możemy zaoszczędzić bardzo dużo (nawet do kilkunastu tysięcy złotych) likwidując cztery okna dachowe w pomieszczeniu gospodarczym. Oczywiście ich całkowita lub częściowa likwidacja powinna być podyktowana naszymi zamierzeniami co do późniejszego wykorzystania tego poddasza.
- OSZCZĘDNOŚĆ = Wykończenie wnętrz garażu i pomieszczenia gospodarczego. Tutaj w zależności od potrzeb i naszych odczuć estetycznych, możemy całkowicie lub częściowo zrezygnować z wykończenia ścian wewnętrznych garażu i pom. gospodarczego. Zakładam, że nie będziemy chcieli pozostawić ścian w stanie surowym (samych pustaków), ale zamiast drogich tynków i farb, możemy te ściany od wewnątrz wykończyć te powierzchnie płytami GK lub włókno-cementowymi, których mamy duży wybór na rynku i z powodzeniem mogą one stanowić ostateczną warstwę wykończenia bez malowania. A ich montaż jest też bardzo prosty. Po prostu przykręcamy je bezpośrednio do ścian murowanych lub konstrukcji dachowej.
- OSZCZĘDNOŚĆ = Wybór bramy garażowej nieocieplanej. Przy nieogrzewanym i nieizolowanym garażu nie musimy wybierać droższej bramy garażowej z warstwą ocieplenia. Wystarczy zwykła, najtańsza wersja wybranego modelu do garaży nieogrzewanych. W przypadku tego projektu może to być bowiem duża różnica cenowa, ponieważ mamy tu niemal bramę przemysłową o szerokości sięgającej 5 m.
Dodatkową, niewątpliwą przesłanką przemawiającą za realizacją powyższych działań jest znaczące obniżenie kosztów ogrzewania budynku i polepszenie parametrów cieplnych budynku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza. Pojawi się on na stronie zaraz po autoryzacji przez administratora zgodnie naszą polityką prywatności i ogólnymi zasadami etyki.